INFO

praktische informatie

Brainwash is hét denkfestival van vandaag waar grote denkers, kunstenaars, schrijvers, filosofen, dichters en wetenschappers een ander licht laten schijnen op de grootste vragen van onze tijd. De komende editie van Brainwash Festival vindt plaats van 19 tot 26 oktober 2019 in verschillende locaties op en rondom de Nes in Amsterdam.

meehelpen?

VACATURE: STAGIAIR(E) BRAINWASH FESTIVAL

Lijkt het je leuk om te leren programma’s te maken? Ben je benieuwd naar festival productie?
Dan zijn we opzoek naar jou!

Inhoud van de stage
• Ondersteuning bij de inhoudelijke totstandkoming van het festival
• Ondersteuning bij de productie tijdens en in aanloop naar het festival
• Ondersteuning bij marketing en het schrijven van teksten
• Uiteenlopende aanvullende werkzaamheden

Vereisten
• Je kan zelfstandig werken én goed samenwerken
• Je volgt een HBO of WO opleiding
• Je hebt affiniteit met Brainwash Festival
• Je beheerst Nederlands én Engels goed
• Je bent drie dagen per week beschikbaar.

Wat bieden wij
• Een stagevergoeding
• Een dynamische en creatieve werkplek in het centrum van Amsterdam
• Een gezellige lunch op kantoor

Locatie & periode
Locatie van de stage is Frederiksplein 54, Amsterdam.
De stage start op 10 maart en loopt t/m juni. De stage kan eventueel verlengd worden tot oktober.

Interesse? Stuur voor dan voor 4 maart een korte motivatie & cv naar marije@brainwashfestival.nl


Zin om te helpen als vrijwilliger op het festival?

Dan kunnen we je hulp ook goed gebruiken!

Een dienst duurt ongeveer 4 uur. Je krijgt van ons dan een t-shirt, consumpties en te lunch of diner, afhankelijk van de tijden van je shift. Een dienst bestaat bijvoorbeeld uit tickets scannen, crowd control, zaalwacht en op- of afbouwen. Je bent naast je dienst natuurlijk vrij om het festival te bezoeken!

Aanmelden

Als je het leuk lijkt om mee te helpen, mail de onderstaande info naar: info@brainwashfestival.nl
We zullen dan t.z.t. contact met je opnemen over je shift.

Naam:
Leeftijd:
Geslacht:
E-mail:
Telefoonnummer:

tickets
  • hoe bestel ik kaartjes?
Je kunt alleen tickets via onze website bestellen. Zodra je een profiel hebt aangemaakt en je bestelling voltooid is worden de tickets direct naar je e-mailadres gestuurd. Mocht je problemen ondervinden bij het bestellen van tickets, neem gerust contact op met info@brainwashfestival.nl
  • ik heb een ticket besteld maar niet ontvangen
Kijk voor alle zekerheid nogmaals na of je het juiste mailadres hebt opgegeven bij betaling van de tickets en of de betalingsgegevens correct werden ingevuld. Soms kan het ticket ook in je spamfolder zijn terechtgekomen. Als er hierna nog problemen optreden, stuur dan een mail naar info@brainwashfestival.nl met daarin het emailadres waarop de tickets werden besteld en eventueel het ticketnummer.
  • moet ik mijn kaartje printen?
Wij zijn zelf fan van uitgeprinte kaartjes omdat dit lekker snel gaat en iedereen dan wat minder lang in de rij hoeft te staan bij de ingang. Maar tickets kunnen zowel op papier als op je mobiel worden gescand.
  • tot welk evenement geeft mijn ticket toegang?
Kijk goed op je kaartje voor welk evenement je ticket toegang geeft. Daar staat de datum, tijd en locatie op vermeld. Voor Brainwash Festival geldt dat je eerst je polsbandje bij het Compagnietheater moet ophalen. Dat kan al vanaf 12:00. Bij andere evenementen (de Brainwash Specials bijvoorbeeld) worden je kaartjes gescand bij de ingang van de locatie.
  • ticket retourbeleid

Bedankt dat je een ticket hebt gekocht op onze site. Als je niet helemaal tevreden bent zijn we er voor je.

  • teruggaven

Je hebt 14 dagen om je tickets te retourneren vanaf de datum dat je hem hebt aangeschaft, tenzij het evenement al heeft plaatsgevonden op het moment dat je ons vraagt het kaartje te retourneren of je kaartje voor het evenement gebruikt is om het evenement te bezoeken. Tickets zijn niet persoonsgebonden. Het is dus mogelijk om iemand anders met je kaartje het evenement te laten bezoeken of om hem op Ticketswap te zetten.

  • terugbetalingen

Om je kaartje te retourneren kun je contact opnemen met info@braiwnashfestival.nl, vermeld daarbij je ticketnummer en/of het e-mailadres en stuur ons een betalingsbewijs zodat wij kunnen verifiëren dat jij de persoon bent die de tickets besteld heeft. Een screenshot van de afschrijving volstaat. Het moment waarop wij alle benodigde gegevens hebben ontvangen bij een verzoek tot terugbetaling wordt gezien als het moment waarop je het verzoek hebt ingediend. Zodra wij je verzoek tot terugbetaling hebben ontvangen zullen wij je betaling verifiëren, indien deze goedgekeurd is zullen wij de ticket ongeldig maken en het volledige aankoopbedrag inclusief transactiekosten op de rekening waarmee het kaartje is aangeschaft terugstorten.

We streven ernaar om de terugbetaling binnen 14 dagen na ontvangst van het verzoek te voltooien. De overschrijving kan enkele werkdagen in beslag nemen, afhankelijk van de verwerkingstermijn voor betalingen van je bank.

Verzoeken tot terugbetaling kunnen worden niet in behandeling genomen worden indien:

• Je ons niet, of onvolledige gegevens toestuurt.
• Je verzoek tot terugbetaling buiten de wettelijke bedenktermijn voor online aankopen van 14 dagen valt.
• Er gebruik is gemaakt van het kaartje om het desbetreffende evenement te bezoeken.
• Het evenement al heeft plaatsgevonden.

  • contact opnemen
Indien u vragen heeft over ons ticket retourbeleid dan kunt u contact opnemen met info@brainwashfestival.nl. Of bellen met: 020 – 62 02 570.
pers

Voor perskaarten, interviewmogelijkheden en meer informatie kunt u contact opnemen met: pers@brainwashfestival.nl

Klik hier om het logo te downloaden.

contact
e-mail: info@brainwashfestival.nl
adres: Stichting Brainwash, Frederiksplein 54, 1017XN, Amsterdam
btw: 855370580B01
kvk: 63720302
telefoon: 020 – 62 02 570
social: facebookinstagram
nieuwsbrief: blijf op de hoogte en schrijf je onderaan deze pagina in voor onze nieuwsbrief!
medewerkers
Directie: Marije Ligthart – marije@brainwashfestival.nl
Marketeer: Daphne Prochowski – daphne@brainwashfestival.nl
Producent: Kamiel Feiertag – kamiel@brainwashfestival.nl
Vormgever: Vera Vryens – vera@brainwashfestival.nl

privacyverklaring

Dit is de privacyverklaring van Brainwash Festival. Hierin wordt omschreven hoe er met jouw persoonlijke gegevens om wordt gegaan die worden verzameld door Brainwash Festival. In deze privacyverklaring lees je alles over de manier waarop jouw persoonsgegevens worden verzameld en hoe daarmee omgegaan wordt. Zo wordt uitgelegd waar jouw gegevens opgeslagen liggen en voor welke doelen jouw gegevens opgeslagen worden. Daarnaast vind je hier ook al jouw rechten met betrekking tot jouw gegevens en hoe je gebruik kunt maken van die rechten.

De privacyverklaring zal soms gewijzigd worden door bijvoorbeeld wetswijzigingen. Het is daarom raadzaam de verklaring periodiek te raadplegen.

  • doel gegevens

Er wordt voor een aantal doelen persoonsgegevens verzameld door Brainwash Festival. Deze worden hieronder toegelicht.

Het versturen van tickets
Brainwash Festival verstuurt via e-mail tickets. Bij het aanmaken van een account verzamelen we je e-mailadres, voor- en achternaam en je woonplaats en leeftijd. We verzamelen deze gegevens zodat we contact met je op kunnen nemen om informatie te verstrekken rondom het programma waarvoor je een ticket hebt aangeschaft, om eventuele problemen met het bestellen van een ticket te kunnen verhelpen en om inzicht te krijgen in de herkomst en populariteit van onze programma’s bij verschillende doelgroepen. Brainwash Festival voert publieksonderzoeken uit om het festival te kunnen financieren via private- en publieke fondsen op de hoogte te kunnen stellen van het bereik en de doelgroep die de evenementen van Brainwash Festival weten te bereiken. Er worden daarbij geen persoonsgegevens met derden gedeeld. Brainwash verzamelt ook e-mailadressen bij het bestellen van tickets om je te kunnen vragen wat je vond van de evenementen die je hebt bezocht.

Het versturen van nieuwsbrieven
Brainwash Festival stuurt via e-mail nieuwsbrieven. Deze nieuwsbrieven zijn enerzijds commercieel en anderzijds gericht op kennisdeling. Je voornaam en e-mailadres worden verzameld via het daarvoor bestemde formulier op de website van Brainwash Festival. En via een opt-in vakje in het formulier bij het aanmaken van een account bij het bestellen van tickets, hierbij registeren we ook je woonplaats en leeftijd.

Publieksonderzoek
Brainwash Festival voert jaarlijks een publieksonderzoek uit naar de herkomst en populariteit van onze programma’s bij verschillende doelgroepen met het doel het festival te kunnen financieren via private- en publieke fondsen. Deze fondsen worden hierbij op de hoogte gesteld van het bereik en de doelgroep die de evenementen van Brainwash Festival weten te bereiken. Dit is essentieel voor het voortbestaan van het festival. Er worden daarbij geen persoonsgegevens met derden gedeeld. Daarnaast worden de resultaten van dit onderzoek gebruikt om de programmering van de evenementen van Brainwash Festival aan te passen aan de behoeften van de beoogde doelgroep van de evenementen van Brainwash Festival.

Google Analytics
De website van Brainwash Festival verzamelt jouw gegevens om de website te verbeteren. Dit gebeurt met Google Analytics. Deze gegevens zijn anoniem en zijn dus niet gebonden aan jouw persoonlijke gegevens. Denk hier aan informatie zoals de duur van je website bezoek of de pagina’s die je bezoekt.

Contact opnemen
Jouw gegevens zullen verzameld worden als jij via e-mail contact opneemt met Brainwash Festival door je bijvoorbeeld aan te melden als vrijwilliger of vragen over ticketbestellingen. Hierbij worden alleen de benodigde gegevens gevraagd die van toepassing zijn op de situatie. Zo registreren we je telefoonnummer en e-mailadres als je je aanmeldt als vrijwilliger, zodat we contact met je kunnen opnemen over je dienst tijdens evenementen.

Beeldmateriaal
Omdat we graag de evenementen van Brainwash Festival op beeld vast leggen maken we foto’s en filmen we sommige evenementen. Het is hierdoor mogelijk dat je herkenbaar op beeld vastgelegd wordt. Brainwash verzameld beeldmateriaal voor promotionele doeleinden en om online te verspreiden. Er zullen nooit herkenbaar bezoekers getoond worden op de fysieke promotiematerialen die Brainwash Festival verspreidt, het is wel mogelijk dat je herkenbaar te zien bent op een foto of in een filmpje. Brainwash zal ervoor zorgen dat je persoonsgegevens nooit te relateren zijn aan de beelden die Brainwash Festival online verspreidt.

Alle gegevens worden alleen verwerkt met jouw uitdrukkelijke toestemming dan wel ter uitvoering van de overeenkomsten die worden aangegaan, dan wel omdat verwerking noodzakelijk is om contact met je op te nemen of om onderzoek te doen naar de samenstelling van het publiek dat de evenementen van Brainwash bezoekt.

  • ontvangers

De gegevens die Brainwash Festival ontvangt en verwerkt worden beheerd d.m.v.

Mailchimp
De nieuwsbrieven en informatieverstrekking rondom de programma’s van Brainwash Festival worden verzonden met Mailchimp. Op het moment dat jij je aanmeldt voor de nieuwsbrief, wordt jouw e-mailadres automatisch opgeslagen in de daarvoor bestemde lijst binnen Mailchimp. Als je een ticket bestelt importeren we je e-mailadres vanuit de server van ActiveTickets naar Mailchimp. Je gegevens worden dan opgeslagen in een aparte lijst bestemd voor informatieverstrekking rondom het evenement dat je bezoekt.

Occhio
De e-mail van Brainwash Festival wordt gehost bij Occhio. Als jij contact opneemt via een e-mailadres dat eindigt op @brainwashfestival.nl dan worden die betreffende mails opgeslagen op de servers van Occhio.

ActiveTickets
Als je een profiel aanmaakt bij het bestellen van een ticket worden de desbetreffende gegevens opgeslagen op de servers van ActiveTickets.

  • opslagperiode

Jouw gegevens worden voor langere tijd bewaard door Brainwash Festival, maar nooit langer dan nodig is oor het uitvoeren van activiteiten, tenzij we op grond van een wettelijke regeling jouw gegevens langer moeten bewaren.

Het versturen van Tickets
De gegevens die je invult bij het bestellen van tickets, dat wil zeggen de naam- en achternaam, e-mailadres, leeftijd en woonplaats worden voor twee jaar bewaard op de server van Active Tickets, of tot het moment dat je je account deactiveert onder ‘Mijn account’ in de bestelbox.

Nieuwbrieven en informatieverstrekking rondom de programma’s van Brainwash.
Jouw e-mailadres, voor- en achternaam worden opgeslagen in Mailchimp. De opslag van jouw gegevens is voor onbepaalde tijd. Jij kan je namelijk uitschrijven wanneer je wilt via de link onderaan de nieuwsbrieven of door een e-mail te sturen naar privacy@brainwashfestival.nl. Brainwash vaagt ook na afloop van zijn programma’s via een e-mail enquête naar jouw mening over het programma wat je hebt bezocht. Hierbij worden geen persoonsgegevens gevraagd. We bewaren de resultaten van de enquêtes voor onbepaalde tijd op Dropbox.

Publieksonderzoek
De gegevens die je invult bij het bestellen van tickets, dat wil zeggen de naam- en achternaam, e-mailadres, leeftijd en woonplaats worden voor twee jaar bewaard op de server van Active Tickets. Brainwash analyseert deze gegevens en deelt geen persoonsgegevens met derden bij het presenteren van de resultaten van het publieksonderzoek.

Google Analytics
De gegevens die Google Analytics op de website verzamelt zijn anoniem, dus niet verbonden aan jouw persoonsgegevens. Deze gegevens worden voor onbepaalde tijd bewaard binnen Google Analytics.

Contact opnemen
Op het moment dat je contact opneemt met Brainwash Festival via mail, dan worden de gegevens die jij meestuurt, zoals bijvoorbeeld je naam, bedrijfsnaam en e-mailadres opgeslagen op de mailserver. Die mails worden voor onbepaalde tijd opgeslagen.

  • beveiliging

Er worden van jouw persoonsgegevens geen fysieke kopieën gemaakt. Je gegevens worden alleen beheerd in de eerdergenoemde systemen en software.

De persoonsgegevens die door Brainwash Festival of door eerdergenoemde derden worden beheerd, zijn alleen toegankelijk via de bovenstaande software en zijn beveiligd met een wachtwoord en, waar mogelijk, met tweestapsverificatie. Bij deze tweestapsverificatie wordt een code vanuit de software gegenereerd en verstuurd naar Brainwash Festival. Deze code dient gebruikt te worden tijdens het inlogproces.

De apparaten die jouw gegevens openen zijn elk zelf ook vergrendeld met een wachtwoord. Het aantal apparaten dat toegang tot jouw gegevens heeft wordt beperkt tot alleen de benodigde apparaten.

Daarnaast wordt jouw bezoek aan onze website beveiligd door een SSL-certificaat. Dit betekent dat jouw verbinding met de website van Brainwash Festival privé is. Je herkent deze beveiliging aan het groene slotje voor de url.

  • jouw rechten

Recht op inzage
Je hebt het recht om ten alle tijden jouw gegevens op te vragen die bij Brainwash Festival vastgelegd en bewaard worden. Dit doe je door een e-mail te sturen naar privacy@brainwashfestival.nl of door telefonisch contact met ons op te nemen. Je krijgt dan een overzicht van jouw gegevens.

Recht op rectificatie
Kloppen jouw gegevens niet? Of zijn je gegevens veranderd? Je hebt het recht om dit te laten rectificeren door Brainwash Festival. Je gegevens omtrent de nieuwsbrief kan je aanpassen via de daarvoor bestemde link onderaan elke mail. De gegevens die we verzamelen bij het bestellen van een ticket kun je aanpassen bij ‘Mijn account’ in de ticket box op de website van Brainwash Festival. Voor overige rectificaties kun je contact opnemen met privacy@brainwashfestival.nl via e-mail of ons telefonisch benaderen.

Recht op overdracht
Mocht jij de gegevens nodig hebben die bij Brainwash Festival opgeslagen liggen in het geval je overstapt naar een andere partij of dienst, dan heb je het recht op overdracht. Hierbij dient Brainwash Festival al jouw gegevens over te dragen aan de andere partij.

Recht op wissen van gegevens
Wil je niet langer dat jouw gegevens bij Brainwash Festival vastgelegd zijn? Dan heb je het recht op het laten wissen van jouw gegevens.

Recht op het indienen van een klacht
Je hebt het recht om een klacht in te dienen bij Autoriteit Persoonsgegevens, als je vindt dat Brainwash Festival niet op de juiste manier met jouw gegevens omgaat.

Recht op stop gegevensgebruik (bezwaar)
Wil jij niet dat Brainwash Festival jouw gegevens gebruikt? Dan heb je het recht op het stoppen van het gebruik van jouw persoonsgegevens.

Het gebruik maken van deze rechten kan via privacy@brainwashfestival.nl onder toezending van een kopie id-bewijs waarbij de pasfoto, de nummers onderaan het paspoort, id-bewijsnummer en BSN onleesbaar zijn gemaakt. Het streven is om binnen twee weken te reageren.

  • plichten

Brainwash Festival verwerkt persoonsgegevens op grond van een gerechtvaardigd belang, namelijk een commercieel belang. Denk hierbij aan het aanbieden van diensten of producten van Brainwash Festival via mail. Jouw gegevens zullen nooit verkocht worden aan derden.

De gegevens die verplicht zijn aan te leveren zijn de minimale benodigde gegevens voor het aanbieden van de diensten of producten. Je e-mailadres is bijvoorbeeld nodig om de nieuwsbrief te kunnen versturen. Als deze verplichte gegevens niet worden aangeleverd kan Brainwash Festival de betreffende dienst niet aanbieden.

Mocht het nodig zijn gegevens die jij hebt gedeeld met Brainwash Festival met anderen dan de hierboven genoemde partijen te delen (voor bijvoorbeeld het aanbieden van een dienst), dan zal daar eerst jouw toestemming voor worden gevraagd.

Brainwash Festival behoudt zich het recht de gegevens te openbaren wanneer dit wettelijk is vereist dan wel wanneer Brainwash Festival dit gerechtvaardigd acht om te voldoen aan een juridisch verzoek/proces of om de rechten, eigendom of veiligheid van Brainwash Festival te beschermen. Daarbij trachten wij altijd jouw recht op privacy zoveel mogelijk te beschermen.

Heb je toch nog vragen? Neem gerust contact op via de onderstaande contactgegevens.

privacy@brainwashfestival.nl
Frederiksplein 54, 1017XN, Amsterdam
020 – 62 02 570

anbi informatie
  • algemeen

Naam: Stichting Brainwash
RSIN: 855370580
KvK: 63720302
Adres: Frederiksplein 54, 1014XN, Amsterdam
Postadres: Het postadres is gelijk aan het bezoekadres
Datum van oprichting: 08-07-2015

Contact:
E: info@brainwashfestival.nl
T: 020 – 62 02 570

Stichting Brainwash ambieert door de belastingdienst aangewezen te worden als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI)

Download hier:

  • doelen
Stichting Brainwash heeft ten doel:
Kennis over, draagvlak voor en toepassing van filosofie te verbreden in het publieke domein; filosofie, kunst, en cultuur in te zetten bij de oriëntering op fundamentele vragen uit het alledaagse leven voor een breed publiek; Mogelijke antwoorden op die vragen, op een toegankelijke wijze, wijsbegerig, vanuit verschillende hoeken te belichten;Mogelijke antwoorden op die vragen, op een toegankelijke wijze, te belichten vanuit een context van literatuur, theater, muziek, (documentaire)cinema, beeldende kunst en wetenschap;Het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.

Stichting Brainwash beoogt deze doelstellingen te realiseren door:
Het organiseren van festivals, conferenties, en andere bijeenkomsten voor een breed publiek met specifieke aandacht voor jongvolwassenen en jongeren; Het ontwikkelen en/of ondersteunen van initiatieven met een vergelijkbare doelstelling als de stichting; Het actief communiceren over haar gedachtegoed, bijvoorbeeld middels een website; Lobbyen bij relevante actoren; het publiceren van boeken, artikelen, rapporten en brochures; alsmede alle andere activiteiten die aan de verwezenlijking van de doelstelling kunnen bijdragen.

  • toezicht en bestuur

Directie
Marije Ligthart – directeur

Bestuur
Ted Tettero – voorzitter
Paulien Loerts – secretaris
Vincent Wensink – penningmeester

Raad van advies
Erik Bout
Xavier Auerbach
Bert Janssens
Haroon Sheikh
John Boom

Beloningsbeleid:
Bestuur
Alle inkomsten komen ten goede aan de doelstellingen van de stichting. De oprichter, leden van de raad van advies en het bestuur ontvangen geen vergoedingen of vacatiegeld. In sommige gevallen is er sprake van een tegemoetkoming in gemaakte onkosten, zoals reiskosten, ten behoeve aan taken die verbonden zijn met het uitoefenen van de bestuurlijke en adviserende functies.

Medewerkers
Alle inkomsten komen ten goede aan de doelstellingen van Stichting Brainwash. De directie en medewerkers van Stichting Brainwash ontvangen een marktconform salaris.

  • beleidsplan

Verkort beleidsplan Stichting Brainwash 2019-2021

Algemene gegevens
Organisatie: Stichting Brainwash
Btw-nummer: 855370580B01
KvK nummer: 63720302
RSIN: 855370580
Datum van oprichting: 08-07-2015
Adres: Stichting Brainwash, Frederiksplein 54, 1017 XN, Amsterdam, Nederland
Contact: Naam: Marije Ligthart (directeur) – E-mail: Marije@brainwashfestival.nl – Telefoon: 06 – 42 53 30 81, 020 – 62 02 570

Missie en doelstelling

Missie
De wereld om ons heen verandert, oude systemen werken niet meer, de ene crisis volgt de andere op, en technologische vernieuwing lijkt grenzeloos. Zowel op persoonlijk als maatschappelijk vlak leven we in een tijd die meer vragen dan antwoorden te bieden heeft. Om in deze tijden van verwarring orde te scheppen en vastgeroeste ideeën, aannames en overtuigingen te bevragen organiseren wij Brainwash Festival.

Brainwash Festival is het grootste denkfestival van Nederland en België en vindt ieder jaar de laatste week van oktober plaats in Amsterdam. De meest onderscheidende eigenschap van het festival is de wijze waarop literaire- en podiumkunsten samen met filosofie en wetenschap op een toegankelijke wijze in een maatschappijkritische en urgente context geplaatst worden.

Doel
Het doel van Stichting Brainwash is twintigers en dertigers op een toegankelijke manier kennis te laten maken met verschillende cultuurvormen en de kracht van de kunsten te tonen bij de oriëntatie op de grote vragen en antwoorden van deze tijd.

De activiteiten van Stichting Brainwash zijn erop gericht om de letteren, podiumkunst, wetenschap en filosofie, van hun meest maatschappijkritische en urgente kant bij een breed en nieuw publiek onder de aandacht te brengen. Ook met onze multidisciplinaire programmering zoeken we dus actief naar manieren waarop we onze doelgroep aan kunnen spreken en hun culturele horizon kunnen verbreden.

Door de kunsten binnen een maatschappijkritische context te plaatsen draagt Stichting Brainwash bij aan; het opdoen van nieuwe ideeën, het verwonderen over de wereld om ons heen, het inleven in anderen, het ter discussie stellen van aannames en de confrontatie met de belangrijkste vraagstukken van dit moment.

De statutaire doelstellingen van Stichting Brainwash zijn:

  • Kennis over, draagvlak voor en toepassing van filosofie te verbreden in het publieke domein.
  • Filosofie, kunst, en cultuur in te zetten bij de oriëntering op fundamentele vragen uit het alledaagse leven voor een breed publiek.
  • Mogelijke antwoorden op die vragen, op een toegankelijke wijze, wijsbegerig, vanuit verschillende hoeken te belichten vanuit een context van literatuur, theater, muziek, (documentaire)cinema, beeldende kunst en wetenschap.

Stichting Brainwash beoogt deze doelstellingen te realiseren door:

  • Het organiseren van een jaarlijks festival voor een breed publiek met specifieke aandacht voor jongvolwassenen en jongeren.
  • Het organiseren van programma’s in de aanloop naar dit festival.
  • Het actief communiceren over haar gedachtegoed, bijvoorbeeld middels een website.
  • Het publiceren van boeken en artikelen, alsmede alle andere activiteiten die aan de verwezenlijking van de doelstelling kunnen bijdragen.

Kernactiviteiten en nevenactiviteiten

De kernactiviteit van Stichting Brainwash is het jaarlijks organiseren van het meerdaagse Brainwash Festival in Amsterdam. Gedurende 7 dagen worden er meerdere culturele programma’s georganiseerd in locaties zoals Frascati, De Kleine Komedie, Zuiderkerk en De Brakke Grond. De laatste dag vormt het hoogtepunt van het festival met meer dan 80 culturele programma’s in 15 zalen verspreid over de het oude centrum van Amsterdam.

De nevenactiviteiten van de stichting bestaan uit het organiseren van events getiteld “Brainwash Specials” en coproducties die buiten het tijdvak van het festival vallen. Aspecten van deze Brainwash Specials zijn in ieder geval multidisciplinaire uitwisseling tussen denkers, schrijvers en makers, en de koppeling aan actuele maatschappelijke vraagstukken. In de komende jaren willen we de artistieke identiteit van het festival verhelderen en jaarlijks twee talentontwikkelingstrajecten realiseren, om op die manier bij te dragen aan de ontwikkeling van het culturele veld en de kwaliteit van onze eigen talentprogrammering.

Doelgroep
De activiteiten van Stichting Brainwash richten zich op (jong)volwassenen tussen de 20 en 40 jaar. De doelgroep is gemiddeld tot hoogopgeleid, van diverse afkomst en woonachtig in een stedelijke omgeving binnen Nederland en België. Wij willen een festival zijn voor jonge mensen verspreid over het hele land die wel geïnteresseerd zijn in reflectie over het soort thema’s dat op Brainwash Festival voorbijkomt, maar zich nog niet altijd bewust is van de manier waarop literaire- of podiumkunstenfestivals aansluiten bij hun drijfveren en interesses.

Binnen onze doelgroep vallen zowel jongvolwassenen met een ontwikkelde culturele voorkeur als jongvolwassenen die nog niet dusdanig bekend zijn met voor hen interessante organisaties, voorstellingen of ontwikkelingen binnen het culturele veld van Amsterdam. Omdat Brainwash als doel heeft deze tweede groep bekend te maken met de relevantie voor hen van kunst en cultuur maken we telkens een koppeling tussen de letteren, podiumkunsten, wetenschap en filosofie met actuele persoonlijke of maatschappelijke vragen. Op deze manier tonen wij onze doelgroep de culturele instellingen en programma’s die ze wellicht nog niet kenden, trekken we uit heel het land cultureel geïnteresseerde jongeren naar de hoofdstad en verbinden we Amsterdamse culturele instellingen met elkaar én met een moeilijk te bereiken doelgroep.

Ambities 2019 -2021
De komende jaren zullen wij ons blijven richten op:

  • Onze doelgroep op toegankelijke wijze kennis laten maken met de verschillende cultuurvormen die tonen hoe met de vragen en antwoorden van onze tijd omgegaan kan worden.
  • Onze doelgroep aanzetten tot reflectie op persoonlijke en maatschappelijke vraagstukken en hen stimuleren om op zoek te gaan naar hun eigen antwoorden en evengoed op zoek te gaan naar hun eigen vragen.
  • Een levendige culturele en intellectuele cultuur binnen Nederland te bewerkstelligen en in stand te houden.

Nieuwe speerpunten voor de komende twee jaar zijn:

  • Verdere doorgroei van Brainwash Festival naar 6.000 bezoekers
  • Verdere doorgroei en ontwikkeling van de festivalweek.
  • Het organiseren van activiteiten (Brainwash Specials) door heel Nederland.

Beoogde activiteiten voor de komende twee jaar zijn:

  • Brainwash Festival 2019: 19 t/m 26 oktober 2019 + 5 Brainwash Specials
  • Brainwash Festival 2020: 17 t/m 24 oktober 2020 + 7 Brainwash Specials
  • Brainwash Festival 2021: data nog onbekend

Organisatie

Stichting Brainwash wordt geleid door het bestuur, en wordt ondersteund door de raad van advies. Het bestuur van de stichting heeft een directeur aangewezen die als taak heeft om het beleid en de besluiten van het bestuur van de stichting, onder verantwoordelijkheid van het bestuur, uit te voeren.

De directeur heeft geen stemrecht bij de besluitvorming van het bestuur. De activiteiten van de stichting worden gerealiseerd onder leiding van de directeur, die optreedt als projectleider, en een team van zzp’ers die het hele jaar intensief bij de projecten van de stichting betrokken zijn.

Het bestuur heeft een raad van advies aangesteld met als doel het bestuur te adviseren ten aanzien van het beleid en de algemene gang van zaken in de stichting. Strategie en belangrijke beslissingen over het beleid van de stichting worden voorgelegd aan de raad van advies. De raad van advies bespreekt het functioneren van bestuur en directie. Er zijn geen voormalig bestuursleden of aspirant bestuursleden in de raad van advies en vervullen geen nevenfuncties die belang hebben bij de activiteiten van Stichting Brainwash.

De bestuursleden ontvangen voor hun bestuurswerkzaamheden geen beloning. Aan de bestuursleden kan geen vacatie- of presentiegeld worden toegekend. Stichting Brainwash hanteert de principes van de CCD na in zijn visie, beleid, lerend vermogen en toezicht en verantwoording. De voornaamste doelstellingen en streefpunten naar de CCD zijn het (artistiek) samenstellen van een cultureel divers programma en een meer divers publiek aantrekken, ook wordt er actief gezocht naar de juiste partners om deze doelstelling te realiseren. Stichting Brainwash leeft de principes van de Governance Code Cultuur na in heel haar beleid en doelstellingen.

Vermogensbeheer
Het bestuur houdt toezicht op de organisatie en de besteding en beheer van het vermogen van de instelling en werkt samen met een externe accountant en boekhouder. Het bestuur houdt o.a. toezicht op:

  • Het financiële beleid en risicobeheer in algemene zin
  • Het opstellen van de jaarbegroting
  • Het naleven van begrotingen van de activiteiten van Stichting Brainwash
  • De financiële verantwoording over de activiteiten van Stichting Brainwash
  • De financiële verantwoording van Stichting Brainwash per boekjaar
  • De besteding van het vermogen door de directie
  • Dat de besteding van het vermogen in lijn met de statutaire doelstellingen van de stichting ligt

Stichting Brainwash heeft geen winstoogmerk. De bestemming van batig saldo bij eventuele ontbinding van de stichting zal ten goede komen aan een soortgelijke stichting (met ANBI-status) met doelstelling die overeenkomen.

Directie
Marije Ligthart directeur
Bestuur
Ted Tettero voorzitter
Paulien Loerts secretaris
Vincent Wensink penningmeester

Raad van advies

Erik Bout, Xavier Auerbach, Bert Janssens, Haroon Sheikh, John Boom

 

Financiële gegevens

 

Prognose Stichting Brainwash
Inkomsten 2019 2020 2021
Kaartverkoop 135.000,00 140.000,00 145.000,00
Fondsen
Publiek 80.000,00 80.000,00 50.000,00
Privaat 20.000,00 25.000,00 50.000,00
Sponsoring
Human 24.000,00 24.000,00 24.000,00
Sponsoring overig 30.000,00 31.000,00 41.000,00
Totaal 289.000,00 300.000,00 310.000,00
Uitgaven 2019 2020 2021
Locatiekosten 35.000,00 38.000,00 42.000,00
Programmering 93.000,00 95.000,00 95.000,00
Productiekosten 20.000,00 20.000,00 21.000,00
Publiciteit en marketing 30.000,00 30.000,00 35.000,00
Organisatiekosten 90.000,00 95.000,00 95.000,00
Exploitatiekosten 11.000,00 12.000,00 12.000,00
Uitgaven totaal 279.000,00 290.000,00 300.000,00
Inkomsten festival 289.000,00 300.000,00 310.000,00

 

  • financiële verantwoording

Financieel jaarverslag 2016

Financieel jaarverslag 2017

Vermogen:
Het vermogen van de stichting wordt beheerd door het bestuur van Stichting Brainwash. Het vermogen van de stichting wordt besteed aan het produceren en realiseren van Brainwash Festival